Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου 2007

Ολυμπιακή αεροπορία


Μια εταιρεία, με ιστορία 50 ετών, ταυτισμένη με την Ελλάδα, έτοιμη να καταρεύσει.
γιατί έφτασε εδώ? μπορει να αποτραπεί?




τα δεδομένα :
  • 1,2 δις ευρώ ετήσιος κύκλος εργασιών
  • 11η μεταξύ των περίπου 70 ευρωπαικών αεροπορικών εταιρειών
  • 6 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως με προορισμούς σε 33 χώρες
  • σύνδεση των 30 αεροδρομίων χώρας, με επιδότηση προβληματικών προορισμών (νησιά) απο ΕΕ
  • 150-250 εκατ.ζημιές ετησίως (εκτίμηση λόγω έλλειψης ισολογισμών απο το 2004)
  • 2,5 δις ευρώ συσσωρευμένες ζημίες, απο τα οποία το 1,2 δις οφειλές του δημοσίου στην εταιρεία
  • απο το 2004 χρηματοδοτείται παράνομα απο το Ελληνικό κράτος
  • 1η σε ασφάλεια στις Ευρώπη, απο τις καλύτερες στον κόσμο σε ασφάλεια
  • ιδιαίτερα προσοδοφόρα βάση τεχνικού ελέγχου Αθηνών
  • υψηλή πίστη καταναλωτών, ιδιαίτερα των Ελλήνων
  • αποτυχία όλων των μέχρι τώρα προσπαθειών εξυγίανσης ή εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή. Στην τελευταία, μειώθηκε ο αριθμός των εργαζομένων απο 17.000 στις 8.500

Και όμως, με βάση τα παραπάνω στοιχεία, εμένα δεν μου φαίνεται έτοιμη να κλείσει. Γνωρίζω αρκετές εταιρείες, που με πολύ χειρότερα στοιχεία κατάφεραν να ορθοποδήσουν. Και με πολύ χειρότερη αντιμετώπιση απο το κράτος (ΙΚΑ,εφορεία κλπ). Με μία διαφορά : λειτούργησαν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Κανόνες αγοράς που όλοι όσοι ασχολούνται με την διοίκηση εταιρειών τους ξέρουν. Μήπως είναι καιρός να εφαρμοσθούν στην Ολυμπιακή.

Γιατί η Ολυμπιακή δεν πρέπει να κλείσει. Οχι μόνο, επειδή είναι ο εθνικός μας αερομεταφορέας, ούτε μόνο επειδή συντηρεί τα μισά αεροδρόμια της χώρας, ούτε μόνο για να μην χάσουν την δουλειά τους 8.500 εργαζόμενοι. Η Ολυμπιακή δεν πρέπει να κλείσει γιατί είναι ένα απο τα σύμβολα του νέου Ελληνικού κράτους που αναγνωρίζεται και ταυτίζεται με την χώρα σε όλο τον κόσμο. Το σήμα της, ένα απο τα πιό αναγνωρήσιμα διεθνώς.Το κλείσιμο της θα είναι μιά ήττα της αξιοπιστίας και του κύρους της χώρας μας, η οποία δεν μπόρεσε να συντηρήσει μία εταιρεία-σύμβολο.

Νομίζω ότι αξίζει ακόμα μιά προσπάθεια

11 σχόλια:

Βάσσια είπε...

Καλημέρα,
Συμφωνώ, ΝΑ ΜΗΝ ΚΛΕΙΣΕΙ, για τους λόγους που αναφέρεις, συν επίσης, ότι το μεγάλο χρέος προς την Ο.Α. ανήκει στο κράτος (το οποίο με θράσος, τόκισε το χρέος του), διότι η συντήρηση ξένων αεροσκαφών είναι ένα απόλυτως κερδοφόρο τμήμα της, με υψηλά στάνταρς και αναγνωρισμένο (όπου κι εκεί προσπαθούν να το «μειώσουν»), διότι υπάρχουν τόποι μας όπου είναι ο σύνδεσμός τους με την υπόλοιπη Ελλάδα.
Και πάνω απ΄’ όλα, διότι είναι ευθύνη δική τους, που από 1993 μέχρι σήμερα το μόνο που κατάφεραν είναι να την σπρώχνουν από τη μία στο γκρεμό και από την άλλη να την φορτώνουν ρουσφέτια.
Άχρηστοι!

roadartist είπε...

Ειμαι απαισιόδοξη, οτι θα καταφερει να ορθοποδησει η εταιρεια δυστυχως..Αλλά και να μη κλεισει δεν θα ειναι ποτέ η εταιρεία..όπως την ξέραμε..
Αχρηστοι Βάσσια καλά τα λες, και λιγα λες..

Locus Publicus είπε...

Εξυγίανση σημαίνει οτι μια εταιρεία κάνει αναδιάρθρωση όλων των δομών της, για να πιάσει συγκεκριμένους στρατηγικούς στόχους (οι στόχοι αποφασίζονται απο τη διοίκηση).

Γίνεται λοιπόν καταγραφή όλων των λειτουργικών και άλλων εξόδων μιάς εταιρειας, υποδομές, κεφάλαια, κτίρια, κλπ, ό,τι στοιχεία χρειάζεται η διεύθυνση για να πάρει τις απαραίτητες αποφάσεις.

Στο τέλος, υπολογίζεται η διανομή του κόστους ανα μετρήσιμες μονάδες (αριθμό αεροσκαφών, πτήση, τύπος αεροσκάφους κλπ), συνυπολογίζεται το επιθυμιτό κέρδος, και η διεύθυνση παίρνει τις κρίσιμες αποφάσεις.

Όι υπέρογκοι μισθοί, τα δωρεάν ταξίδια είναι κόστος. Και όσο κι'αν δεν μας αρέσει φιλοσοφικά, οι επιχειρήσεις κυβερνιούνται με λογιστικά νούμερα. Για να εξυγιανθεί η Ολυμπιακή, απαιτούνται μεγάλες περικοπές προσωπικού, επιδομάτων, δώρων, κλπ. Κανένας επενδυτής δεν θα πληρώσει τα χρέη της ΟΑ η θα ανεχθεί μάνατζμεντ απο εξωθεσμικό παράγοντα.

Η ΟΑ για αν διατηρηθεί, πρέπει να κατεβάσει το κόστος, να ανεβάσει το οριακό της κέρδος ανα πτήση, να κάνει συμμαχία με άλλες αερογραμμές για πρόσβαση σε μεγαλύτερες αγορές.

Αν τα κάνει όλα αυτά τώρα, έχει πιθανότητες να σωθεί. Αν αρνηθεί, τότε θα φτάσει στο σημείο να πουληθεί για την λογιστική αξία των αεροσκαφών της.

ΥΓ- Κράτος και ΟΑ είναι το ιδιο. Αμφότεροι παίζουν παιχνίδια. Το κόστος το πληρώνει ο ελληνικός λαός.

vasikos metoxos είπε...

Η υπόθεση της ΟΑ θυμίζει πολύ πικρές καταστάσεις. Πριν από τις εκλογές μιλούσαν για υπαγωγή στο άρθρο 44 του νόμου 1892/90 παρά το γεγονός ότι ο νόμος δεν ισχύει πλέον, η κυβέρνηση διοχέτευε πληροφορίες στον τύπο για αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 44....

vassper είπε...

Ισως η υπόθεση Ολυμπιακή ειναι μια ευκαιρία δοκιμής ενός νέου μοντέλου διοίκησης των δημοσίων εταιρειών.Γιατί, τα δεδομένα της εταιρείας δεν οδηγούν στο κλείσιμο.Το brand της Ολυμπιακής (2ο πιό αναγνωρίσιμο παγκοσμίως μετα της Coca-cola)και η εμμονη των πελατών της, δηλώνουν μια υπεραξία που πολλές εταιρείες θα την ζήλευαν.
Φυσικά,locus puplicus τέτοιες λογικές πρέπει να λειτουργήσουν και όχι μόνο στην Ολυμπιακή.Γιατί αλλοιώς σειρά έχουν και άλλες δημοσιες επιχειρήσεις.
Ειναι σαφές vassia,ότι την πλήρη ευθύνη έχει η πολιτεία, που παρέλαβε το 1975 μιά υγιή και κερδοφόρα εταιρεία και την μετέτρεψε σε προβληματική δημόσια υπηρεσία. Γιατί αυτο είναι από τα σημαντικά προβλήματα της εταιρείας.Οτι σταδιακά απόκτησε την κουλτούρα της δημόσιας υπηρεσίας.Διοίκηση και εργαζόμενοι. Ανευθυνες επιλογές διοίκησης,ρουσφέτια,δωρεάν εισητήρια, κακός συνδικαλισμός.
Βασικέ,αυτό με το άρθρο 44 τι το ήθελες? μην ξυνεις πληγές.
Ομως επιμένω, ότι τα 6 εκατ.επιβάτες,τα 1,2 δις κυκλος εργασιών και η υψηλή αναγνωρισιμότητα δίνουν ελπίδες για μιά λύση. Με άλλη αντίληψη.

Λωτοφάγος είπε...

Σύμφωνα με άρθρο του Γιώργου Μαντέλα στην "Καθημερινή" της 25/11(το οποίο παρέλειψα να αναφέρω στο μπλογκ μου), κάποιοι νοίκιασαν τα αεροπλάνα της ΗOLA με υπέρογκα ποσά και ένα χρόνο (wet lease), ενώ θα μπορούσαν να τα νοικιάσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα, αναλαμβάνοντας και τον τεχνικό έλεγχο (dry lease)και πληρώνοντας το 1/4! Αν προστεθεί στα υπόλοιπα στοιχεία, καταλαβαίνει κανείς ότι όλοι δουλεύουν για την Aegean!

Λωτοφάγος είπε...

Να προσθέσω το άρθρο του Ν. Μουμουρη στη χτεσινή Ελευθεροτυπία (οικονομικές σελίδες) με τίτλο "Οι κουτόφραγκοι έσωσαν τις... Ολυμπιακές τους", που δείχνει ότι υπάρχουν και άλλοι δρόμοι εκτός από το "Yes, Sir, whatever YOU say, Sir"!

vasikos metoxos είπε...

ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ

ΒΜ

Locus Publicus είπε...

Καλή Χρονιά vassper. Με υγεία και ευτυχία.

Λωτοφάγος είπε...

Vassper, πού είσαι; Καλή χρονιά και καλή επάνοδο. Περιμένουμε...

vasikos metoxos είπε...

Αντε vassper το κοινό σου ανυπομονεί...